הכוח לשנות: איך מקימים עמותה למען בעלי חיים?

בעלי חיים אשר חיים במסגרת החברה האנושית, כחיות מחמד או משק, עוברים לא פעם מצבים לא קלים. יש לא מעט סיבות לכך שעמותות רבות מנסות לסייע להם ואכן עושות זאת בדרכים שונות. אם גם אתם חושבים על רעיון של הקמת עמותה כזו, כיצד ניגשים לכך בפועל? הנה הסבר קצר והרחבה על עולם העמותות מסוג זה.

לפעול בהתנדבות וגם ביעילות

מדינת ישראל עשירה בפעילויות וביוזמות התנדבות מיוחדות. לעתים קרובות, אלה פעילויות ספונטאניות וחד פעמיות של יחידים או קבוצות. במקרים אחרים, אלה פעילויות קבועות ומאורגנות, כולל מצד גופים אשר מוקמים באופן מיוחד למטרה כזו. במקרים כאלה, הם מקימים לעתים קרובות מלכ"ר – עמותה ללא כוונת רווח. באתר אטלס תוכלו לקרוא מדריך מקיף על ההליך של הקמת עמותה כזו. באמצעות מלכ"ר או התארגנות מסודרת בצורה אחרת, תוכלו לתת את המענה השיטתי והמסודר ביותר לפעילותכם. כי חשוב לזכור ולהבין – פעילות התנדבות היא לעתים קרובות דבר מורכב, בין השאר מהיבטים של תקציבים ושל לוגיסטיקה. כך הדבר במיוחד, אם וכאשר היקף פעילות הארגון גדל, דבר שקורה לא פעם בעקבות הצלחתו.

ההליך הבירוקרטי

כמו בדברים רבים וכפי שתוכלו לדמיין, גם הקמת עמותה מתבצעת לפי שלבים מוגדרים מראש, שהם

  • החלטה על מטרות ותקנון – יש להחליט על ולנסח את, מטרות העמותה והתקנון שלה.
  • הצהרה בפני עורך דין – תצטרכו להצהיר בפני עורך דין על כוונתכם להקמת העמותה. מייד תבינו מדוע.
  • מילוי טופס – כעת יש למלא טופס מיוחד של רישום עמותה.
  • לצרף את כל הדרוש – כמו כן, יש לצרף לטופס את התצהיר שביצעתם בפני העו"ד, את מטרות העמותה והתקנון.
  • תשלום – לסיום, יש לשלם אגרה מיוחדת לנושא זה.

 

 

השלבים שלאחר מכן

התהליך לא נגמר בכך, אלא יש לחכות לקבלת תשובה, האם בקשתכם להקמת עמותה אושרה או שלא. שימו לב, שמעבר לשלבים אלה, דרושה בתחילת דרכה של העמותה גם החלטה על בעלי תפקידים. בין השאר, תידרשו להקים ועד מנהל וגם "ועדת ביקורת". לעמותות יש גם חובות מסוימים של התנהלות תקינה וזהו נושא רחב שתצטרכו ללמוד בפני עצמו ולהקפיד לגביו. מלכ"ר אמור להגיש לרשויות בכל שנה דו"חות כספיים וגם לשלם להן אגרה שנתית. כללית, חשוב להבין שעמותה היא סוג מיוחד של התאגדות, אשר יש לגביו כללים מאוד ברורים. אם מדברים למשל על היבטי מיסוי, גם כאן רואים מגוון נקודות ושיקולים שיש לקחת בחשבון. כך שמומלץ להסתייע באנשי מקצוע, כגון רואי חשבון, אשר יכניסו אתכם לעניינים ויסייעו לכם להבטיח שאתם מתנהלים היטב ולפי החוק.

סוף מעשה במחשבה תחילה

למעשה, על כל אלה כדאי לחשוב היטב ובנחת, עוד לפני הגשת הבקשה. ככל שתהיו יותר מתואמים מראש, כך תצמצמו בהמשך אי הבנות וחילוקי דעות בין מייסדי העמותה. ריבוי גורמים מנהלים ומייסדים עשוי לעבוד היטב ולהוות מקור לחוזק ולשילוב יכולות, ניסיון וכישרונות. הוא גם עשוי להיות מקור לחוסר הסכמה ותפקוד משובש של העמותה. זו עוד סיבה מדוע כדאי להשקיע זמן מראש, לפני הגשת הבקשה. זמן שבו תתגבשו כצוות, תבהירו ותחדדו לעצמכם את המטרות ודרכי הפעולה המתוכננות. הדבר דומה במידה רבה, למה שנקרא בעולם העסקים גיבוש תוכנית עסקית. תכנית כזו, היא מסמך מסודר ויסודי, אשר עשוי לסייע מאוד בהמשך. גם אם תפעלו בנידון מעט אחרת, העיקר הוא שתהיו מתואמים.

לסיכום

אם אתם רציניים בכוונתכם לגבי הקמת העמותה ומוכנים להשקיע בכך לאורך זמן, כדאי לעשות בתשומת לב גם את הצעד הראשון – להקים את העמותה בצורה מסודרת ויעילה.

מאמרים נוספים

לחיות טבעוני

נגישות